De Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika heeft een aantal special stages. Een van die stages is de marathon stage. Na afloop van de tweede racedag mag het team enkel onder strikte voorwaarden aan de auto zitten. Slechts drie teamleden mogen aan de auto sleutelen tot 22:00 uur, waar normaal door meerdere mensen ongelimiteerd aan de auto mag worden gewerkt. Dit vroeg om een extra goede voorbereiding waarbij het team goed moest nadenken over welke teamleden en materialen er mogelijk nodig zijn om de stops zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ongeveer 35 minuten na de start sloot het Twentse studententeam aan achter het racekonvooi van Innoptus Solar Team. Kort daarna haalden ze het Belgische team ook in. De route door het dorpje Randfontein had veel verkeer dat het team vertraagde. Na Randfontein volgde een segment met trucks en veel gaten in de weg, waar Innoptus Solar Team strak achter het Twentse racekonvooi bleef rijden.
Derde bij eerste loopstop
Door de lange afstand tot de volgend stop was een coureurswissel op een parkeerhaven noodzakelijk. De Belgen deden dit sneller en reden daarna voor het Twentse team uit. Vlak voor de loopstop haalde Brunel Solar Team ook nog eens Solar Team Twente in, waardoor de Twentse studenten als derde aankwamen bij de loopstop. De Twentse studenten kozen daar direct voor een controlstop van dertig minuten. Na de stop vertrok Twente vlak achter Brunel Solar Team, terwijl Innoptus Solar Team nog ongeveer een half uur langer moest wachten vanwege de late binnenkomst van gisteren.
Waarschuwingslampje
De eerste loop leverde spanning op. In de voorste Escort-auto van het racekonvooi brandde plots een waarschuwingslampje. Gelukkig kon het team doorrijden tot aan de loopstop, waar de studenten vlot van Escort-auto wisselden. Vlak voor die wissel haalde Solar Team Twente nog wel het Delftse Brunel Solar Team in, die op dat moment bezig waren aan een korte servicestop.
Verschil in strategie
Tijdens de derde loop reed het racekonvooi van Solar Team Twente voorbij Innoptus Solar Team, die een lange servicestop uitvoerden. Dit was het moment waarop het team de voorlopige leiding nam in het aantal gereden kilometers. Bij de laatste stop koos het team ervoor om iets langer te blijven staan om de meest optimale strategie te kunnen rijden in het laatste segment. Hierdoor kon Brunel Solar Team iets eerder vertrekken. Vlak voor het einde van de racedag werd het team ingehaald door de Leuvense studenten. Hierdoor reed het team uit Twente als derde binnen in het Pac Ferme in Zeerust.